...
ve
de la
pàgina 1
En
el contracte es comprometia a cloure la volta en el termini
de set anys, aixecar el cimbori i elevar les torres una
filera de pedres per sobre de les voltes. Amb motiu de les
guerres dels bisbes amb Arnau de Castellbò i Ramon Roger de
Foix, el saqueig de la Seu per les tropes d’aquests el 1195
i la disminució dels recursos econòmics obligaren a
interrompre les obres, llevat del claustre, a la fi del
segle, i algunes parts restaren inacabades. Els afegits
posteriors —l’elevació dels campanars, la capella del
Santíssim amb una interessant portalada barroca, la
sagristia del Vi— desfiguraren l’estructura romànica, com
també la nova ornamentació neoclàssica de l’interior amb
guix, del segle XVIII, que fou llevada en una restauració.
Aquesta restauració fou realitzada en dues etapes: la
primera, duta a terme per l’arquitecte i historiador de
l’art Josep Puig i Cadafalch el 1918, retornà l’interior al
seu aspecte originari, i la segona, realitzada entre el 1955
i el 1974, posà al descobert el bell portal septentrional.
Des d’aleshores s’han anat realitzant altres petites
restauracions, si bé la més important va ser la iniciada
l’any 1996 i inaugurada el 1999, que va consistir en una
millora del claustre, els sostres i la nau central. Durant
la campanya es van descobrir restes d’origen romà (segles IV
i V) que han fet replantejar les teories que situaven la
fundació de la ciutat al segle IX.
La
catedral romànica de la Seu és única a Catalunya per la seva
unitat de construcció en un estil pur italianitzant. És una
basílica de tres naus i transsepte molt llarg (amb cúpula
sobre el creuer), en el qual s’obren cinc absis a llevant,
però només el central sobresurt exteriorment (és dotat d’una
elegant galeria superior i té una absidiola buidada
interiorment), mentre que els laterals s’inscriuen en el
gruix del mur. Les voltes són de canó, reforçada la de la
nau central i d’aresta les laterals. Els pilars són de
secció cruciforme amb columnetes als angles. Hi ha cinc
portals, tres a la façana principal de ponent i els altres a
tramuntana i a migdia; aquests són els més decorats,
possiblement del segle XIII. Dues torres octagonals
emmarquen el frontispici, ornamentat a la part superior per
arcuacions i sanefes, i sobre el portal principal hi ha dos
lleons molt deteriorats. Dues torres majors, rectangulars,
s’alcen a banda i banda del transsepte.
El
claustre, situat a migdia de la catedral, té planta
rectangular. Tres de les seves ales conserven la galeria
romànica, mentre que la de llevant fou substituïda el 1603
per uns arcs i pilastres sense decoració. Els capitells del
claustre mostren una clara influència rossellonesa.
Esculpits en dur granit, presenten termes ornamentals o
figuratius.
Presideix
l’església la imatge romànica de la Mare de Déu, patrona de
la ciutat, talla policromada del segle XIII (restaurada el
1922). És situada dins l’absidiola de l’altar major. Bé que
actualment hom tendeix a anomenar-la la Mare de Déu
d’Urgell, el nom popular és el de la Mare de Déu d’Andorra,
perquè segons la tradició hi havia estat amagada durant la
invasió sarraïna. La catedral, d’altra banda, mostra nus els
paraments i la seva bella arquitectura, desproveïda de
decoració, ja que l’ornamentació pictòrica antiga és
escassa, els altars foren destruïts diverses vegades i
altres elements (el cadirat gòtic del cor, del segle XV, el
retaule d’argent daurat, del 1350, i el retaule de talla
policromada, del 1631) han desaparegut. Les pintures que
decoraven l’absis del costat de l’Epístola proper a la torre
del transsepte, i que entre altres representacions mostren
la de la Santa Cena (segle XIII), es conserven al Museu
Episcopal de Vic. Annex a la catedral hi ha el Museu Diocesà
d’Urgell, instal·lat a la capella de la Pietat del claustre,
del segle XVI, i a l’antic edifici, degudament condicionat,
de les monges llevadores.
Text
extret de:
http://www.enciclopedia.cat/EC-GEC-0062336.xml
|