PORTADA | |
ESTATUTS Capítol
I. La denominació, els fins i el domicili Article
1 Amb la denominació “COL·LECTIU OBAGA” es constitueix l’associació, que, a
l’empara de l’article 22 de la Constitució, regularà les seves activitats
d’acord amb la Llei 7/1997, de 18 de juny, d’associacions (DOGC 2423, d'1 de
juliol) i els seus estatuts. Article
2 Els fins de l’associació són: 1.
Fomentar l’estudi, investigació i documentació de l’entorn rural,
geogràfic i etnogràfic en general de la zona on radica el seu àmbit
d’actuació. 2.
Motivar als socis, i ciutadans en general, vers el coneixement, respecte
i defensa del medi ambient. 3.
Constituir un fons etnogràfic. 4.
Fomentar i practicar activitats cíviques, culturals i esportives no
federades que comportin un contacte directe i no contaminant amb la natura. 5.
Facilitar la integració dels associats en l’àmbit històric, social,
cultural, esportiu i econòmic de l’entorn. 6.
Expressar la opinió dels socis en tot allò que afecti els objectius de
l’associació. 7.
Participar amb altres associacions en activitats d’interès comú. En queda exclòs tot ànim de
lucre. Article
3 1. El domicili de l’associació
s’estableix a SORA (Osona), i radica al mas El Passavant; afores, s/n. 2. El domicili social
assenyala l’àmbit d’activitat principal de l’entitat, si bé qualsevol altra
referència geogràfica (local, estatal o internacional) resultarà igualment
significativa de l’àmbit territorial. Capítol
II. Els membres de l’associació, els seus drets i les seves obligacions Article
4 Poden formar part de
l’associació totes les persones de més de 14 anys. Han de presentar una sol·licitud
per escrit a la Junta Directiva, la qual prendrà una decisió sobre això en la
primera reunió que tingui lloc i la comunicarà en l’assemblea General més
immediata. Els socis menors d'edat, si
n'hi ha, no tenen vot en les assemblees ni poden elegir ni ser elegits membres
de la Junta Directiva. Article
5 Són drets dels membres de
l'associació: 1. Assistir amb veu i
vot a les reunions de l'Assemblea General. 2. Elegir o ser elegits
per als llocs de representació o per exercir càrrecs directius. 3. Exercir la
representació que se'ls confereixi en cada cas. 4. Intervenir en el
govern i les gestions, en els serveis i les activitats de l'associació, d'acord
amb les normes legals i estatutàries. 5. Exposar a l'Assemblea
i a la Junta Directiva tot el que considerin que pugui contribuir a fer més
plena la vida de l'associació i més eficaç la realització dels objectius
socials bàsics. 6. Sol·licitar i
obtenir explicacions sobre l'administració i la gestió de la Junta Directiva o
dels mandataris de l'associació. 7. Ésser escoltats prèviament
a l'adopció de mesures disciplinàries. 8. Rebre informació
sobre les activitats de l'associació. 9. Fer ús dels serveis
comuns que l'associació estableixi o tingui a la seva disposició 10. Formar part dels
grups de treball. 11. Posseir un exemplar
dels estatuts. 12. Consultar els
llibres de l'associació. Article
6 Són deures dels membres de
l'associació: 1. Comprometre's amb les
finalitats de l'associació i participar activament per assolir-les. 2. Contribuir al
sosteniment de les despeses de l'associació amb el pagament de quotes, derrames
i altres aportacions econòmiques fixades pels estatuts i aprovades d'acord amb
aquests. 3. Complir la resta
l'obligacions que resultin de les disposicions estatutàries. 4. Acatar i complir els
acords vàlidament adoptats pels òrgans de govern de l'associació. Article
7 Són causa per ser donat de
baixa de l'associació: 1. Que ho decideixi la
persona interessada, que ho ha de comunicar per escrit la seva decisió a la
Junta Directiva. 2. No satisfer les
quotes fixades. 3. No complir les
obligacions estatutàries. Capítol
III. L'Assemblea General Article
8 1. L'Assemblea General
és l'òrgan sobirà de l'associació; els seus membres en formen part per dret
propi i irrenunciable. 2. Els membres de
l'associació, reunits en Assemblea General legalment constituïda, decideixen
per majoria els assumptes que són competència de l'Assemblea. 3. Tots els membres
queden subjectes als acords de l'Assemblea General, incloent-hi els absents, els
qui en discrepen i els presents que s'han abstingut de votar. Article
9 L'Assemblea General té les
facultats següents: a) Modificar els
estatuts. b) Elegir i separar els
membres de l'òrgan de govern i controlar-ne l'activitat. c) Aprovar el pressupost
anual i la liquidació de comptes anuals, i també adoptar els acords per a la
fixació de la forma i l'import de la contribució al sosteniment de les
despeses de l'associació i aprovar la gestió feta per l'òrgan de govern. d) Acordar la dissolució
de l'associació. e) Incorporar-se a
altres unions d'associacions o separar-se'n. f) Sol·licitar la
declaració d'utilitat pública. g) Aprovar el reglament
de règim interior. h) Acordar la baixa o la
separació definitiva, amb un expedient previ, dels associats i les associades. i) Conèixer les sol·licituds
presentades per a ésser soci o sòcia, i també les altes i les baixes
d'associats i associades per una raó distinta a la de la separació definitiva. j) Resoldre sobre
qualsevol altre qüestió que no estigui directament atribuïda a cap altre òrgan
de l'associació. La relació de les facultats
que es fa en aquest article té un caràcter merament enunciatiu i no limita les
atribucions de l'Assemblea General. Article
10 1. L'Assemblea General
es reuneix en sessió ordinària com a mínim un cop l'any, dins dels mesos
compresos entre gener i abril, ambdós inclusivament. 2. L'òrgan de govern
pot convocar l'assemblea general amb caràcter extraordinari sempre que ho
consideri convenient, i ho ha de fer quan ho sol·liciti un nombre d'associats
no inferior al 10%; en aquest cas, l'assemblea ha de tenir lloc dins el termini
de trenta dies a comptar de la sol·licitud. Article
11 1. L'assemblea és
convocada per l'òrgan de govern mitjançant una convocatòria, que ha de
contenir, com a mínim, l'ordre del dia, el lloc, la data i l'hora de la reunió. 2. La convocatòria s'ha
de comunicar quinze dies abans de la data de la reunió, individualment i mitjançant
un escrit adreçat al domicili que consti en la relació actualitzada
d'associats i associades que ha de tenir l'associació. 3. Les reunions de
l'Assemblea General, les presideix el president de l'associació. Si no hi és,
l'han de substituir, successivament, el vice-president o el vocal de més edat
de la Junta. Hi ha d'actuar com a secretari qui ocupi el mateix càrrec a la
Junta Directiva. 4. El secretari redacta
l'acta de cada reunió, que han de signar ell mateix i el president, amb un
extracte de les deliberacions, el text dels acords adoptats, el resultat numèric
de les votacions i la llista de les persones assistents. Al començament de cada reunió
de l'Assemblea General es llegeix l'acta de la sessió anterior a fi que
s'aprovi o s'esmeni. Cinc dies abans, de tota manera, l'acta i qualsevol altra
documentació ha d'estar a disposició dels socis al local social. Article
12 1. L'assemblea general
es constitueix vàlidament sigui quin sigui el nombre de persones associades
presents o representades. 2. Un mínim no superior
al 10% dels associats pot sol·licitar a l'òrgan de govern la inclusió en
l'ordre del dia d'un o més assumptes a tractar, i si ja s'ha convocat
l'assemblea, sempre que ho facin dins el primer terç del període comprès
entre la recepció de la convocatòria i la data de la reunió d'aquella. La sol·licitud
també es pot fer directament a l'assemblea, que decideix el que considera
convenient, però únicament pot adoptar acords respecte als punts no inclosos
en l'ordre del dia comunicant en la convocatòria, si així ho decideix una
majoria de les tres quartes parts de les persones presents. Article
13 1. En les reunions de
l'Assemblea General, correspon un vot a cada membre de l'associació. 2. Els acords es prenen
per majoria simple de vots dels socis dels presents o representats. 3. Per adoptar acords
sobre la separació dels membres, la modificació dels estatuts, la dissolució
de l'associació, la constitució d'una federació amb associacions similars o
la integració en una de ja existent, caldrà un nombre de vots equivalent a les
dues terceres parts dels assistents, tant en la primera convocatòria com a la
segona. En qualsevol cas, l'elecció de la Junta Directiva, si es presenten
diverses candidatures, es farà per acord de la majoria relativa dels socis
presents o representants. 4. Les candidatures que
es presentin formalment tenen dret a una còpia de la llista dels socis i dels
seus domicilis certificada pel secretari amb el vist-i-plau del president. Capítol
IV. La Junta Directiva Article
14 1. Regirà, administrar
i representar l'associació la Junta Directiva, que componen el president, el
vice-president, el secretari, el tresorer i els vocals. Aquests càrrecs han de
ser exercits per persones diferents ( la composició de la Junta Directiva pot
ser diferent, encara que ha de constar necessàriament d'un president, un
secretari i un tresorer). 2. L'elecció dels
membres de la Junta Directiva, que han de ser associats, es fa per votació de
l'Assemblea General. Les persones elegides entren en funcions després d'haver
acceptat el càrrec (cal concretar la durada del càrrec tenint en compte que no
pot ser superior a cinc anys). 3. El nomenament i el
cessament dels càrrecs han de ser certificats pel secretari sortint, amb el
vist-i-plau del president sortint, i s'han de comunicar al Registre
d'Associacions. Article
15 1. Els membres de la
Junta Directiva exerceixen el càrrec durant un període de quatre anys sense
perjudici que puguin ser reelegits. 2. El cessament dels càrrecs
abans d'extingir-se el termini reglamentari del seu mandat pot esdevenir-se per: a) Dimissió voluntària
presentada mitjançant un escrit en el qual se n'exposin els motius. b) Malaltia que
incapaciti per exercir el càrrec. c) Baixa com a membre de
l'associació. d) Sanció per una falta
comesa en l'exercici del càrrec, imposada d'acord amb el que estableixi
l'article 13.3 dels estatuts. 3. Les vacants que es
produeixen en la Junta Directiva s'han de cobrir en la primera reunió de
l'Assemblea General que tingui lloc. Mentrestant, un membre de l'associació pot
ocupar provisionalment el càrrec vacant. Article
16 1. La Junta Directiva té
les facultats següents: a) Representar, dirigir
i administrar l'associació de la manera més àmplia que reconegui la Llei; així
mateix, complir les decisions preses per l'Assemblea General, d'acord amb les
normes, instruccions i directrius que aquesta Assemblea estableixi. b) Prendre els acords
que calgui en relació amb la compareixença davant dels organismes públics i
per exercir tota mena d'accions legals i interposar els recursos pertinents. c) Proposar en
l'Assemblea General la defensa dels interessos de l'associació. d) Proposar a
l'Assemblea General la defensa de l'establiment de les quotes que els membres de
l'associació han de satisfer. e) Convocar les
assemblees generals i controlar que es compleixin els acords que s'hi adoptin. f) Presentar el balanç
i l'estat de comptes de cada exercici a l'Assemblea General perquè els aprovi,
i confeccionar els pressupostos de l'exercici següent. g) Elaborar la memòria
anual d'activitats i sotmetre-la a l'aprovació de l'Assemblea General. h) Contractar els
empleats que l'associació pugui tenir. i ) Inspeccionar la
comptabilitat i preocupar-se perquè els serveis funcionin amb normalitat. j) Establir grups de
treball per aconseguir de la manera més eficient i eficaç els fins de
l'associació, i autoritzar els actes que aquests grups projectin realitzar. k) Nomenar els vocals de
la Junta Directiva que s'hauran d'encarregar de cada grup de treball, a proposta
dels mateixos grups. i) Dur a terme les
gestions necessàries davant d'organismes públics, entitats i altres persones,
per aconseguir: a) subvencions o altres
ajuts; b) l'ús de locals o
edificis que puguin arribar a ser un lloc de convivència i comunicació i també
un centre de recuperació ciutadana. m) Obrir comptes
corrents i llibretes d'estalvis a qualsevol establiment de crèdit d'estalvi i
disposar dels fons que hi hagi en aquest dipòsit. La disposició dels fons es
determinarà a l'article 30. n) Resoldre
provisionalment qualsevol cas que no s'hagi previst als estatuts i donar-ne
compte a la primera Assemblea General. o) Qualsevol altra
facultat que no estigui atribuïda d'una manera específica a algun altre òrgan
de govern de l'associació o que li hagi estat delegada expressament. Article
17 1. La Junta Directiva,
convocada prèviament pel president o per la persona que el substitueixi, s'ha
de reunir en sessió ordinària amb la periodicitat que els seus membres
decideixin , i que en cap cas no pot ser inferior a 2 mesos. 2. Es reunirà en sessió
extraordinària quan la convoqui amb aquest caràcter el president o bé si ho
sol·licita un 30% dels membres que la componen. Article
18 1. La Junta Directiva
queda constituïda vàlidament si ha estat convocada amb antelació i hi ha un
quòrum de la meitat més un. 2. Els membres de la
Junta Directiva estan obligats a assistir a totes les reunions que es convoquin,
encara que, per causes justificades, poden excusar-se'n. L'assistència del
president o del secretari o de les persones que els substitueixin hi és necessària
sempre. 3. La Junta Directiva
pren els acords per majoria simple de vots dels assistents. Article
19 1. La Junta Directiva
podrà delegar alguna de les seves facultats en una o diverses comissions o
grups de treball si compta, per fer-ho, amb el vot favorable de dos terços dels
seus membres. 2. També podrà
nomenar, amb el mateix quòrum, un o uns quants mandataris per exercir la funció
que els confiï amb les facultats que cregui oportú conferir-los en cada cas. Article
20 1. Els acords de la
Junta Directiva s'han de fer constar en el llibre d'actes i han de ser signats
pel secretari i el president. En iniciar-se cada reunió de la Junta Directiva,
s'ha de llegir l'acta de la sessió anterior perquè s'aprovi o es rectifiqui,
si és procedent. Capítol
V. El president i el vice-president de l'associació. Article
21 1. El president de
l'associació també serà president de la Junta Directiva. 2. Són pròpies del
president les funcions següents: a) Dirigir i representar
legalment l'associació, per delegació de l'Assemblea General i de la Junta
Directiva. b) Presidir i dirigir
els debats, tant de l'Assemblea General com de la Junta Directiva. c) Emetre un vot de
qualitat decisori en els casos d'empat. d) Establir la convocatòria
de les reunions de l'Assemblea General i de la Junta Directiva. e) Visar les actes i els
certificats confeccionats pel secretari de l'associació f) Les atribucions
restants pròpies del càrrec i aquelles per a les quals el deleguin l'Assemblea
General o la Junta Directiva. 3. El president és
substituït, en cas d'absència o malaltia, pel vice-president o el vocal de més
edat de la Junta, per aquest ordre. Capítol
VI. El tresorer i el secretari Article
22 El tresorer te com a funció
la custòdia i el control dels recursos de l'associació, com també l'elaboració
del pressupost, el balanç i la liquidació de comptes. Portarà un llibre de
caixa. Signa els rebuts de quotes i altres documents de tresoreria. Pagarà les
factures aprovades per la Junta Directiva, les quals han d'ésser visades prèviament
pel president, i ingressa el que sobra en dipòsits oberts en establiments de crèdit
o d'estalvi. Article
23 El secretari ha de custodiar
la documentació d'associació, aixecar, redactar i signar les actes de les
reunions de l'Assemblea General i la Junta Directiva, redactar i autoritzar les
certificacions que calgui lliurar, i també portar el llibre de registre de
socis. Capítol
VII. Les comissions o grups de treball Article
24 La creació i constitució de
qualsevol comissió o grup de treball, l'han de plantejar els membres de
l'associació que vulguin formar-los, que n'han d'assabentar la Junta Directiva
i explicar les activitats que es proposen dur a terme. La Junta Directiva n'aprovarà
la constitució, llevat que hi hagi en contra el vot de les 4/5 parts de la
Junta Directiva, la qual podrà constituir directament comissions o grups de
treball sempre que compti amb el suport d'un grup mínim de dos socis. La Junta Directiva s'han de
preocupar d'analitzar les diferents comissions o grups de treball, els
encarregats dels quals li han de presentar un cop al mes un informe detallat de
les seves actuacions. Capítol
VIII. El règim econòmic Article
25 Aquesta associació no té
patrimoni fundacional. (En cas contrari cal indicar la quantitat en què es
valora.) Article
26 Els recursos econòmics de
l'associació es nodriran de : a) les quotes que fixa
l'Assemblea General per als seus membres b) les subvencions
oficials o particulars c) les donacions, les
herències o els llegats d) les rendes del
patrimoni mateix o bé d'altres ingressos que puguin obtenir-se Article
27 Tots els membres de
l'associació tenen l'obligació de sostenir-la econòmicament, mitjançant
quotes o derrames, de la manera i en la proporció que determini l'Assemblea
General, a proposta de la Junta Directiva. L'assemblea General pot
establir quotes d'ingrés, quotes periòdiques mensuals -que s'abonaran per
mesos, trimestres o semestres, segons el que disposi la Junta Directiva- i
quotes extraordinàries. Article
28 L'exercici econòmic
coincideix amb l'any natural i queda tancat el 31 de desembre. Article
29 En els comptes corrents o
llibretes d'estalvis obertes en establiments de crèdit o d'estalvi, hi han de
figurar les signatures del president, el tresorer, i el secretari. Per poder disposar dels fons
n'hi ha prou amb dues firmes, una de les quals una ha de ser la del tresorer o bé
la del president. Capítol
IX. Règim disciplinari Article
30 L'òrgan de govern pot
sancionar les infraccions comeses pels socis que incompleixen les seves
obligacions. Aquestes infraccions es poden
qualificar de lleus, greus i molt greus, i les sancions corresponents poden anar
des d'una amonestació fins a l'expulsió de l'associació, segons el que
estableixi el reglament intern. El procediment sancionador
s'inicia d'ofici o bé com a conseqüència o denúncia o comunicació. La Junta
Directiva nomena un instructor, que tramita l'expedient sancionador i proposa la
resolució, amb audiència prèvia del presumpte infractor. La resolució final,
que ha de ser motivada, l'adopta aquest òrgan de govern. Els socis sancionats que no
estiguin d'acord amb les resolucions adoptades poden sol·licitar que s'hi
pronunciï l'Assemblea General, que les confirmarà o bé acordarà les
resolucions de sobreseïment oportunes. Capítol
X. La dissolució Article
31 L'associació pot ser dissolta
si ho acorda l'Assemblea General, convocada amb caràcter extraordinari
expressament per a aquest fi. Article
32 1. Un cop acordada la
dissolució, l'Assemblea General ha de prendre les mesures oportunes tant pel
que fa a la destinació dels béns i drets de l'associació, com a la finalitat,
l'extinció i la liquidació de qualsevol operació pendent. 2. L'Assemblea està facultada
per elegir una comissió liquidadora sempre que ho cregui necessari. 3. Els membres de l'associació
estan exempts de responsabilitat personal. La seva responsabilitat queda
limitada a complir les obligacions que ells mateixos hagin contret voluntàriament. 4. El romanent net que resulti
de la liquidació s'ha de lliurar directament a l'entitat pública o privada
que, en l'àmbit territorial d'actuació de l'associació, s'hagi caracteritzat
més en la seva obra a favor de l’etnografia. 5. Les funcions de liquidació
i d'execució dels acords a què fan referència els apartats anteriors d'aquest
mateix article seran competència de la Junta Directiva si l'Assemblea General
no ha confereix aquesta missió a una comissió liquidadora especialment
designada. Sora, ú de gener de 2001.
|