ve
de la
pàgina 1
El
Papa de Roma, d’aquesta manera, també enfortia el seu poder
en una Europa cristiana en la qual es vivia un període de
feblesa del poder reial i comtal, a causa de les invasions
hongareses, sarraïnes i normandes. L’enorme poder que
comença a tenir el nou monestir respecte al comte del
Conflent queda perfectament reflectit en el fet que poc
després aquest allibera als monjos de pagar per passar pels
ports de muntanya (portatge), explotar els boscos (boscatge)
i les pastures (pasquera) i per l’activitat comercial en
mercats (teloni). Sant Miquel de Cuixà s’havia convertit en
un centre de poder econòmic, polític, cultural i religiós de
primer ordre i, per aquest motiu, les donacions
testamentàries, comtals i nobiliàries no paraven de venir
d’arreu.
El moment més esplendorós
arriba a finals del segle X amb l’abat
Garí
(965-998) i culmina poc
després amb l’abadiat de l’infatigable
Oliba
(1008-1046). L’abat
Garí estava
vinculat a l’orde de Cluny i era una persona influent, car
també era abat de Sant Hilari de Carcassona, Santa Maria
d’Alet i Sant Pere de Lesat. L’orde de Cluny predicava que
calia aplicar la regla benedictina amb més rigor i retornar
a un estil de vida monàstica més austera i estricta. Durant
l’abadiat de Garí
va ser consagrada l’església de Sant Miquel i van ser
acollits al monestir personatges tan importants com
Romuald,
futur fundador de l’orde Camaldulenc, i el dux de Venècia
Pere Orsèol, que
més tard va ser considerat sant i enterrat al conjunt
monàstic.
L’església
de Sant Miquel va ser començada a construir sota l’abadiat
de
Ponç
(957-962) i va ser finalitzada i consagrada l’any 974 per
l’abat
Garí.
La planta de l’església té una forma bastant peculiar, car
parteix d’una església pre-romànica que es va ampliant
seguint els dictats del nou estil de moda: el romànic.
L’església presenta una planta basilical amb tres naus
cobertes de fusteria
i la capçalera coberta amb
volta de canó.
Les naus laterals són més curtes que la nau central i
capçades per un grandiós transsepte on s’obren cinc absis,
dels quals el central és molt més gran i rectangular i els
altres quatre tenen planta semicircular allargassada. A cada
costat de l’absis central hi ha les portes que comuniquen
amb el deambulatori. Les naus estan separades amb arcs de
ferradura, característics de l’arquitectura pre-romànica i
d’inspiració visigòtica, o potser islàmica. També són arcs
de ferradura els arcs que obren l’absis.
L’aspecte
gairebé definitiu de l’església va venir de la mà de l’Abat
Oliba,
una de les figures més rellevants del segle XI, car era
també bisbe de Vic i abat del monestir de Ripoll.
Oliba
accedeix a l’abadia l’any 1008 i amplia l’església amb una
reforma del deambulatori, la construcció de dos campanars de
torre de 40 metres i la cripta circular de la Mare de Déu
del Pessebre o de la Nativitat. Pel que fa a la reforma del
deambulatori, hi va afegir dos corredors i tres absidioles de
manera que formessin una mena de passadís al voltant del
presbiteri. També va aixecar, a sobre de l’altar major, un
cimbori adornat amb les figures de l'anyell i dels
evangelistes, sostingut per quatre columnes de marbre rosa i
els corresponents capitells de marbre
blanc.
Respecte als
dos campanars, eren d’estil romànic llombard d’origen italià,
com diu el nom, i caracteritzats per la presència
d’arcuacions cegues i lesenes.
A ponent de l’església,
Oliba
encara va fer més ampliacions i va construir un pati davant
de la porta principal format per dues capelles sobreposades,
de les quals sols es conserva la capella o cripta de la Mare
de Déu del Pessebre, de planta circular amb un pilar central
amb volta tòrica.
Al costat de la cripta, l’abat de Ripoll també va fer
construir una sala de tres naus destinada als pelegrins que
acudien al monestir.
Tot aquest conjunt
arquitectònic esdevé un dels més remarcables del romànic
català, en el qual, al ser construït a cavall dels dos
primers mil·lenis de la nostra era, podem apreciar un punt
de partida pre-romànic sobre el qual s’enllacen dos corrents
diferents: el període inicial, d'influència
mossaràbiga, i el període llombard, d’influència italiana.
Al llarg
del segle XI a Europa es viu un període de relativa pau i
prosperitat econòmica gràcies a l’ús de noves tècniques
agrícoles (arada normanda i ferradura, desenvolupament dels
molins, etc.) que permeten crear un excedent alimentari que
facilita el desenvolupament del comerç. Tot això fa possible
que hi hagi recursos per construir edificis i facilita la
circulació d’idees i corrents artístics, en el nostre cas el
romànic. Pel que fa els comtats catalans, dos elements
afegits aportaren recursos addicionals als comtes, nobles i
abats: per una banda el cobrament de pàries a les taifes
musulmanes i el botí de les conquestes a la Catalunya Nova
dutes a terme, sobretot, per
Ramon Berenguer IV;
d’altra banda, l’expansió occitana del casal de Barcelona
després del casament de
Ramon Berenguer III
amb Dolça de Provença. En definitiva, el creixement
econòmic, els recursos obtinguts de les taifes musulmanes i
el procés de formació d’un comtat transpirinenc
possibilitaren els mitjans necessaris per ampliar el
monestir i el convertiren en un element estratègic en
trobar-se, precisament, als Pirineus i, per tant, al bell mig
del
nou
centre de poder occitano-català que s’estava gestant al
llarg del segle XII. Tot això explica que fos aleshores, al
segle XII, quan es va procedir a una nova ampliació del
monestir amb un magnífic claustre de 65 columnes i sengles
capitells.
Aquest va ser començat a construir cap al 1130 amb marbre
rosa i és la primera manifestació dels tallers rossellonesos
d’escultura romànica, escola que va desenvolupar tot el seu
treball al llarg del segle XII.
Els motius
escultòrics del claustre criden l’atenció per l’absència
total de motius religiosos i el predomini de motius vegetals
i animals, sobretot lleons
Un monestir tan important i
ric evidentment també havia de tenir un bon Scriptorium. No
oblidem que un dels preceptes claus dels benedictins era Ora
et labora. Així, a Sant Miquel de Cuixà foren redactades
obres molt importants: uns annals, continuats a partir del
985 al monestir de Ripoll i coneguts com el Cronicó
Rivipul·lense; un opuscle sobre Cuixà; una uita de
Pere Orsèol
i la versió primitiva
dels coneguts Gesta comitum Barchinonensium.
A
partir del segle XIII el monestir viu un procés
d’estancament que obre pas a un període de decadència.
Durant els
segles XIV i XV hi ha abats comendataris, és a dir, clergues
seculars que rebien la guarda, administració i govern de
l’abadia. Arribada l’era moderna (segles XVI-XVIII) el
monestir va continuar sobrevivint sense pena ni glòria i
fins i tot s’hi feren algunes reformes, com unes capelles
separades dins de l’església. El moment més delicat arriba
al segle XIX, quan el conjunt monàstic és venut i s’inicia
així la seva ruïna: el 1835 cau el sostre de la nau central
i el 1838 s’esfondra la torre de campanar nord i els
elements del claustre i de la tribuna es dispersen per
diferents localitats veïnes. El punt més dramàtic ocorre a
principis del segle XX quan
l'escultor nord-americà
Georges Grey Barnard
va adquirir la meitat dels capitells i columnes del claustre,
els quals avui es poden veure al museu romànic de Nova York “The
cloisters”.
Finalment, la
situació canvia quan
Joan Puig i Cadafalch
inicia la restauració del conjunt arquitectònic i el 1919
s'hi estableix un grup de monjos cistercencs procedents de
l’abadia de Fontfreda. El monestir resta des d’aleshores
salvaguardat dels “caçadors de romànic”, que tant i tant mal
han provocat al nostre patrimoni.
Actualment, que
sortosament estem vivint en els temps de la democratització
de la majoria de patrimoni artístic i cultural arreu
d’Europa, podem gaudir i visitar un monestir de Sant Miquel
de Cuixà en prou bon estat de conservació i presentació. |