...
ve
de la
pàgina 1
Les naus
estan separades per pilastres decorades amb columnes
exemptes adossades a dos o tres dels seus costats, sobre
alts sòcols i disposades en doble ordre d'alçada, que
suporten els arcs formers i els arcs torals.
Aquestes
columnes, que procedeixen d'alguna construcció romana,
descansen sobre un alt sòcol i tenen grans capitells
d'influència coríntia, amb àbacs prominents, que per la seva
localització elevada constitueixen de les poques peces
escultòriques que no foren objecte de rapinya.
L'atracció de pelegrins explica la presència d'un
deambulatori a l'absis de la nau central que fa de
continuació de les naus laterals. Sota l'absis hi ha una
cripta de moderades dimensions. Aquesta església sintetitza
amb originalitat una sèrie de corrents arquitectònics
anteriors, des de les construccions romanes de l'Antiguitat
tardana fins al preromànic carolingi passant per les
tradicions locals. Aquesta originalitat ha provocat una
llarga polèmica entre els estudiosos i fa que sigui
considerada un dels principals exponents del romànic a
Catalunya.
Davant de
l'església hi ha un espaiós atri o galilea, en el qual hi
havia hagut sepulcres de diferents personatges, inclosos
alguns comtes d'Empúries, però de tot això queden poques
restes. L'església s'obria a aquest atri amb una porta
monumental, obra del Mestre de Cabestany, que si no hagués
estat fervorosament espoliada al segle XIX, seria un dels
més valuosos conjunts escultòrics del romànic català. Se'n
conserven restes en alguns museus i col·leccions
particulars, entre els quals destaca el plafó que representa
l'aparició de Crist als seus deixebles sobre el mar, del
Museu Marès de Barcelona.
A la
façana de ponent del monestir s'aixeca el campanar, de
planta quadrada i d'estil llombard, del segle XII. Al seu
costat es drerça una torre de defensa (o de l'homenatge),
que probablement s'inicià en el segle X i que passà
posteriorment per un llarg procés de reconstrucció i
reformes.
La història del
monestir
El
monestir de Sant Pere és una joia de l'art romànic pel seu
temple original, sumptuós i ple d'enigmes arqueològics,
especialment pel que fa a la datació de les diferents parts.
També és, però, un enigma històric a causa dels seus orígens
obscurs i poc documentats.
Les
primeres notícies històriques són de la darreria del segle
IX (878), quan el lloc s'esmenta com una simple cel·la
monàstica dependent del monestir de Sant Esteve de Banyoles,
que li fou discutida —junt amb les altres cel·les veïnes de
Sant Joan Sescloses, Sant Cebrià de Pineda i Sant Fruitós de
la Vall de Santa Creu— pel monestir de Sant Policarp de
Rasès. Hom considera que aquestes cel·les podien haver estat
ocupades poc abans del 782 pel monjo Àtala, any en què
s'establí al pagus de Peralada, abans de fundar el monestir
de Sant Policarp de Rasès. Pert tant, la cel·la de Sant Pere
i les seves veïnes podien haver estat monestirs sorgits
durant el domini visigòtic.
El plet
entre tots dos monestirs fou portat a la cort franca, i el
899 hi va intervenir encara la seu de Girona, com a tercer
pretendent, al qual foren adjudicades interinament les
esmentades cel·les. El cenobi va prendre volada, i des del
902 consta amb comunitat pròpia, que rebia donacions que
n'augmentaven el patrimoni. La independència definitiva i el
començament de la seva impressionant puixança comença vers
el 926, quan Tassi, un magnat d'aquestes terres, juntament
amb el seu fill Hildesind (947-991) —el primer abat del
monestir—, en un espai de temps relativament curt (926-944)
el convertí en un monestir gran i prestigiós, amb un notable
poder espiritual i temporal.
La
història de Sant Pere de Rodes es caracteritza per les
lluites constants que li calgué mantenir des de la fi del
segle X per conservar el seu patrimoni i la seva ascendència
espiritual enfront de les divisions i les lluites del
comtat, i també de la relaxació de costums que sovint afectà
els monestirs. Les primeres lluites vingueren ja al principi
del segle XI, quan el comte Hug I d'Empúries i altres
magnats del país van apropiar-se de diversos béns del
monestir. Davant d'això, l'abat Pere va demanar l'ajut del
papa Benet VIII el 1021, i l'any següent (1022) es va
celebrar una consagració de l'església del monestir i,
d'acord amb cartes papals adreçades al comte d'Empúries i a
altres magnats, s'intentà de posar ordre en robatoris i
depredacions.
Els
segles següents es mantingué el camí emprès al segle X, i
també les constants pressions enfront de comtes i bisbes per
conservar la seva autonomia i el seu prestigi. Una de les
expressions d'aquest prestigi del monestir foren els seus
famosos jubileus, dedicats a la Santa Creu, que segons es
creu se celebraven, per concessió del papa Urbà II, des del
1088, i que perduraren fins el 1697, època en què
s'abandonaren a causa del gran declivi que havia
experimentat el monestir.
A
mitjan segle XIV comença una etapa de replegament, a la qual
no seria aliena la Pesta Negra del 1348, que en cinc mesos
matà 24 monjos i deixà també buides moltes cases i heretats
del monestir.
La
pirateria, que fou causa del despoblament de la costa, i ben
aviat les guerres amb França perjudicaren greument el
monestir, que fou saquejat diverses vegades, en especial els
anys 1675, 1693 i 1708, quan el duc de Noailles s'emportà la
famosa Bíblia de Rodes, ara conservada a la Bibliothèque
Nationale de París.
Al llarg
del segle XVIII la decadència de la casa era total, i fou
saquejat de nou per bandolers i per contrabandistes. En
aquest moment, els pocs monjos de Rodes habitaven en cases
particulars com a canonges i s'havien repartit els béns, i
la comunitat s'intitulava capítol. El 1793, la Revolució
Francesa obligà a evacuar el monestir, i la comunitat es
traslladà definitivament a Vila-sacra (1798), on començà
l'edificació d'un nou monestir, que no es va concloure
perquè el 1809 la comunitat passà a residir a Figueres, on
perdurà fins a l'exclaustració.
El
text referent a l'Arquitectura ha estat extret del web
CA.VIQUIPÈDIA
El
text referent a la Històriaa ha estat extret del web
ENCICLOPÈDIA.CAT
|