...
ve
de la
pàgina 1
El 1265
esclata un conflicte entre el prior Bernat i el Comissari
del domini que porta a un plet per tal de determinar
l'alodialitat de les possessions del priorat.
Fins al
segle XIV els agustins del priorat gaudeixen de certa
prosperitat tot i que alguns canvis en el mode de vida es
propiciaven i portarien a la decadència d'aquesta comunitat.
El 1592,
es tanquen tots els priorats agustins de la corona espanyola
tot i que Santa Maria de Serrabona s'utilitza de manera
usual fins al 1593, data en la qual s'adscriu al bisbat de
Solsona que s'apodera de l'indret i de les seves pertinences
(tot i així el tancament no es féu de manera definitiva fins
al 1612 quan va morir Jaume Serra, el darrer prior de
Serrabona i alhora rector de l'església de Prada). La
diòcesi de Solsona el conserva fins a les darreries del
segle XIX malgrat que el gran vicari de la diòcesi de
Solsona l'havia mirat de vendre el 1830.
L'edifici, deshabitat, es degrada constantment. Es diu que
l'església i el claustre s'usaven sovint com a recer, i que
els pastors amb els seus ramats s'hi refugiaven de tant en
tant. A conseqüència d'aquest abandó el 1819 ocorre una
esllavissada d'una part de la nau i el 1822 la comuna de
Serrabona, despoblada, se suprimeix. Arran d'una ordenança
del rei de França, el 15 de maig del mateix any, és annexada
a Bula d'Amunt. Després de la descoberta de l'indret per uns
arqueòlegs, la visita l'escriptor francès Prosper Mérimée el
1834 que deplora l'enrunament de l'església. A partir de
1836 es realitzen les primeres obres de consolidació gràcies
al mecenatge d'Henri Jonqueres d'Oriola. El 1894 Ferdinand
Trullès, un notari d'Illa de Tet, compra el priorat al
Capítol de Solsona. Les campanyes de restauració
s'enllesteixen al segle XX per a consolidar i salvar de
manera durable l'església. Santa Maria de Serrabona pertany
al departament dels Pirineus Orientals d'ençà el 1968, any
que la família Jonqueres d'Oriola en féu la donació.
Descripció.
El
material utilitzat per a la construcció de l'edifici és la
pissarra, i per l'escultura, el marbre rosa del Conflent.
Santa Maria de Serrabona és important des del punt de vista
de l'art romànic pels capitells del claustre-galeria,
esculpits seguint la tècnica del trepant; però sobretot per
la imponent tribuna que divideix l'església en dos parts.
En la
tribuna hi ha representats tota classe d'animals: lleons,
àguiles, centaures, sagitaris, etc.; i altres elements amb
simbolisme cristià. Foren necessaris setanta anys per a
construir aquest element únic del romànic català.
Text
extret de:
VIQUIPÈDIA
l'Enciclopèdia lliure
|