...
ve
de la
pàgina 1
Les
vicissituds adverses sofertes pel gran monestir de Sant
Cugat, arran de la ràtzia d’Almansor del 985, en la qual és
tradició que només es van salvar de les matances i la
devastació els monjos santcugatencs que s’havien refugiat a
Sant Llorenç, feren que la primera fundació no prosperés.
Per això el 1013 els comtes Ramon Borrell i Ermessenda van
recuperar el domini alodial de Sant Llorenç mitjançant el
retornament del preu fixat vers el 975, i el 1014, amb
l’assentiment del bisbe de Barcelona, Deodat, van dotar la
casa de Sant Llorenç amb diferents alous entre els quals el
de
Matadepera i el de la vall de Mur, de Sant Llorenç
Savall, perquè el cenobi s’erigís en monestir independent.
Tot
seguit s’hi establí una comunitat regida per l’abat Borrell,
que va atreure moltes donacions de comtes, nobles i
particulars, cosa que permeté d’erigir un nou monestir i la
gran església abacial encara subsistent. L’abat que marca el
moment més esplendorós del cenobi del Munt és Otger, que va
regir la casa, només amb una petita intermitència, entre el
1020 i el 1071.
Aquest
edifici, que ha romàs pràcticament inalterat fins els
nostres dies, és un monument cabdal del romànic català del
període anomenat llombard. Externament mostra una ben
marcada planta de creu grega amb un petit creuer amb cúpula
o cimbori al seu centre, a la intersecció de la nau amb el
creuer; internament, però, aquest és poc perceptible, per la
qual cosa l’edifici fa la impressió d’ésser de tres naus i
de planta basilical, amb cadascuna de les naus acabades amb
el seu respectiu absis, ornat de lesenes i arcuacions
llombardes. Per les seves proporcions i solucions
arquitectòniques és un edifici notabilíssim, fet amb pedra
de muntanya, amb les tres naus cobertes de volta de canó,
llevat del creuer, sense arcs torals. La nau central té
només dos trams de llarg i, com que hi ha un presbiteri d’un
sol tram, el centre del creuer on s’aixeca la cúpula queda
pràcticament al centre de l’edificació. La cúpula s’aixeca
sobre els arcs que acaben les voltes i es constitueix
l’octàgon que li serveix de base amb les trompes, formades
per una volta cònica, suportada pels murs i l’arc extrem.
La
claror arriba a l’interior a través de nou finestres, dues
de les quals al fons de l’absis central i del de migdia
respectivament. L’església es comunicava amb l’exterior per
quatre portes: les dues més petites són al transsepte; una a
la banda del nord, on hi devia haver el cementiri, i l’altra
a la del sud, que serveix d’accés al campanar, inacabat i
coronat per uns curiosos murs piramidals graonats; les dues
més grans se situen l’una a migdia, davant la qual hi ha
l’atri o galilea amb restes d’antics sarcòfags, i l’altra a
la façana de ponent, on hi ha la porta principal, que té
restes al mur que demostren que anava coberta per un porxo.
Sobre aquest mur de ponent hi ha també un campanar
d’espadanya d’un sol finestral. Són molts els detalls
d’estructura dels murs, els nínxols de l’absis major, els
arcs formers de separació de les naus i les modalitats
constructives que els amants de l’art hi poden admirar.
De
l’edifici monàstic primitiu resten només alguns murs vells a
l’angle SW del clos ara ocupat per una hostatgeria, refeta
sobre edificis més tardans per l’arquitecte Josep M. Ros i
Vila entre el 1948 i el 1950. El clos situat entre
l’església i l’hostatgeria forma un pati tancat, que amb la
galilea devia fer les funcions del claustre, que sembla que
mai no es va construir.
Efectivament, poc després de l’empenta donada al monestir
pels primers abats, especialment per Otger, aquest va caure
en mans de l’abat de Sant Ponç de Tomeres, que amb l’excusa
d’aplicar la reforma gregoriana i pel fet de ser monjo
d’aquell monestir Sanç Berenguer, germà del comte Ramon
Berenguer I de Barcelona, va annexar-se algunes importants
abadies catalanes, com Sant Cugat del Vallès, Sant Benet de
Bages i Sant Pere de Rodes. Aquesta unió, feta contra la
voluntat dels monjos, va portar greus disturbis a la casa
del Munt i marca l’inici de la seva decadència. En realitat
va durar només dels volts del 1085 al 1095, perquè el
monestir va aconseguir de deslliurar-se de la tutela de
Tomeres fent causa comuna amb els monjos de Sant Cugat del
Vallès, per donació del comte Ramon Berenguer III, el 1098.
El
monestir del Munt es va resistir a perdre la seva
independència, però una nova donació o autorització de
Berenguer, bisbe de Barcelona, del 1099 va confirmar la
submissió de Sant Llorenç al monestir de Sant Cugat. En
endavant els abats de Sant Llorenç van haver de prestar
obediència als de Sant Cugat, que confirmaven les eleccions
abacials del monestir del Munt i que vigilaven la disciplina
de la casa per mitjà del seus visitadors.
De fet,
el monestir de Sant Llorenç havia perdut al llarg del segle
XI tota l’empenta inicial, com es comprova pel nombre dels
seus monjos: dels 13 que tenia el 1052 va passar a 5 el 1126
i a 7 o 8 al llarg dels segles XII, XIII i l’inici del XIV.
Mai més no va tenir els dotze monjos requerits per a ser
abadia. Al principi del segle XV (1418) la comunitat es
componia de l’abat i quatre monjos i, a partir de l’inici
del nomenament dels abats comendataris, el 1505, sols eren
dos o tres.
A despit
d’això, la casa continuà com a abadia fins el 1608, bé que
sense comunitat els darrers temps i en mans
d’administradors. L’esmentat any 1608 el monestir i les
seves rendes foren units al col·legi seminari de la
Congregació Claustral Tarraconense instal·lat a Sant Pau del
Camp i des d’aquest moment fins el 1804 tingué sempre algun
sacerdot o monjo que hi habitava. El 1809 el saquejaren les
tropes de Napoleó i restà abandonat i espoliat fins el 1868,
que inicià la seva reconstrucció el sacerdot Mn. Antoni
Vergés i Mirassó, fill de Castellar del Vallès i rector de
Sant Llorenç Savall. L’església fou novament oberta al culte
el 1871, any en què Mn. Vergés publicà una meritòria
història del monestir. El 1931 fou declarat monument
historicoartístic nacional i el 1947 es creà l’Associació
d’Amics de la Muntanya de Sant Llorenç, que curà de la
reparació de l’hostatgeria i d’altres millores fetes al vell
cenobi de la Mola.
La visita
al monestir es pot fer amb vehicle fins a Can Pobla, on hi
havia l’antiga parròquia de Sant Esteve de la Vall,
documentada el 972, i una residència dels antics abats; ara
és un gran casal o castell romàntic, fet aixecar per Antoni
de Quadras, creat comte de Sant Llorenç del Munt el 1905. A
més de visitar el monestir es pot baixar també fins a Santa
Agnès del Munt, una església amb restes d’un antic casal
d’ermitans, que es troba al pendent de la canal que s’inicia
al morral o cova del Drac. La capella és documentada des del
1341 i consta que hi visqueren eremites fins el 1720. La
llegenda popular l’ha vinculada al famós drac que fou portat
ací pels moros i mort per un comte de Barcelona, que algú
pretén que fou Guifre el Pelós, cansat dels estralls que
feia en els pobles i les masies del rodal.
Aquest
text ha estat extret del web
ENCICLOPÈDIA.CAT
|